Ett lagom försenat inlägg om min hand..

Detta skulle då kommit i onsdags men hade ont i handen så kunde inte skriva. Sedan flöt dagarna på alldeles för snabbt :)

Iaf i onsdags opererade jag min hand. Hade en sk Ganglion som uppkommer när ledvätska pressas ut i ett bråck nära handleden. Låter äckligt och det är det också. Den har stört mig vääldigt länge, har inte kunnat träna mina armar speciellt bra, därför är de klenare än alla andras.. Den har även gjort svinont när jag spelat innebandy eller belastat den i skolan och i lite andra sammanhang.. Så jag fick äntligen tid till att plocka bort den.

Kom dit en stund innan, funderade på lugnande men nej så blev det inte, jag ansågs vara ganska lugn. Kom in och fick på mig en hätta och blåa tofflor :) Än så länge lugnt. Lägger mig ner och de frågar: är du rädd? kajsa svarar: nä bara riktigt trött, ni kunde inte lagt den lite tidigare? :) och skrattar haha. Sedan kom den härliga lokalbedövningen fram, en sviinstor spruta som de stack in, inte bara en utan 3 gånger i handen/knutan. Grävde runt med nålen i handen. Värre smärta har jag nog aldrig varit med om. Läkarens kommentar: Det kommer sticka till lite.  JO TACK!

Handen domnade och jag blev lagom besviken eftersom jag inte fick se själva ingreppet. Hörde hur de klippte och höll på, och man är INTE helt bedövad i handen vilket är ganska obehagligt. Under tiden frågar en sköterska: Hur känns det?  kajsa svarar: Helt okej! det är inte värre än ett tandläkar besök. Alla skrattar åt mig..

Det hela var klart på 15 minuter och sen sydde de 4 stygn i handen och satte på kompressor, gasbinda och en massa andra grejor. Underbart. Hem och mamma bjöd på bk, mums!

Dagen efter vaknar jag med en blå och jätte svullen hand. Deras "inpackning" stoppade blodflödet till mina fingrar och knogar vilket inte var speciellt skönt. ´Det stack i fingrarna och de domnade så småningom bort. Ingen höjdare om man säger så. Ringer läkaren dagen efter men de har tydligen stängt på fredagar. Hur kan man inte vara kontaktbar? nackdelen med privat läkarvård.. Fick ta mig till Örestadskliniken istället där jag tidigare bott i gymmet hos sjukgymnasten med diverse problem. De lättade på trycket och satte på en ny linda. Vilken lättnad!


Hälsoläget nu är okej! Handen gör ont vid beröring och när jag rör handleden, så det är lite stelt. Den är fortfarande blå/röd/gul/grön/lila, ser ut som jag varit i slagsmål :) Vaknar så fort jag ska vända mig på natten vilket är enormt störigt eftersom jag vänder mig hela tiden.. Är nybliven vänsterhänt vilket är jättesvårt. Tänk er allt ni brukar göra med den handen ni använder mest, i mitt fall höger, och så gör ni det med "fel" hand. Lätt som en plätt, not. Jag är även väldigt rastlös, vill träna och springa av mig.

Nä nu får det vara nog om handen. Stygnen tas den 9 december och jag hoppas tiden går snabbt fram tills dess.






mickis tröja och en nyopererad hand som är lagom svullen..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback